رهبری مجتمع فرهنگی پژوهشی اوقاف
مرکز فرهنگی و پژوهشی اوقاف

بازی هایی که دنیا را بازی می دهند 1

بازی‌هایی که دنیا را بازی می‌دهند
(قسمت دوم)
ریحانه شاکر

اطلاعاتی مثل هلو!
شماره ی قبل درباره ی بازی های رایانه ای و آموزش از راه دور به کاربران بازی ها صحبت کردیم. در این شماره می-خواهیم درباره ی هدف های دیگر طراحی این بازی ها صحبت کنیم. گفتیم شاید فکر کنید اگر جوانان آمریکایی دارند برای جنگ آماده می‌شوند، ما هم با این بازی‌ها می‌توانیم برای جنگ آماده شویم و در مقابل آن‌ها بایستیم؛ اما موضوع به همین سادگی‌ها هم نیست.
شما می‌دانید یکی از پرطرف دارترین بخش‌های بازی‌های رایانه‌ای، بخش مبارزات چندنفره (آن لاین و غیرآن لاین) است؛ بخشی که در آن کاربر با قرار گرفتن در یک تیم از افراد واقعی، علیه افراد تیم دیگر یا رایانه، وارد نبرد می‌شود و آن‌ها را شکست می‌دهد.
این بازی‌ها که خیلی هم جذاب اند و باعث گرایش روزافزون تعداد زیادی کاربر در سراسر جهان می‌شوند، روی دیگری هم دارند که باعث شده بازی‌های چندنفره برای دولت‌مردان هم موضوعی مهم و راهبردی باشند.
سازندگان این بازی‌ها (بیش تر آن‌ها بازی‌های جنگی و نظامی هستند)، نرم‌افزارهایی را طراحی کرده‌اند که می‌تواند با رصد دقیق محیط بازی، آماری دقیق از نحوه ی عملکرد بازیکن‌ها را در اختیار آن‌ها قرار دهند. حساسیت و دقت این آمارها به حدی بالاست که حتی تعداد گلوله‌های شلیک شده در طول بازی را هم محاسبه می‌کند!
به بخشی از آمارهای ارائه شده در مورد سری بازی‌های Call of Duty که تا سال2013 تهیه شده است توجه کنید:
سری بازی‌های Call of Duty به طور میانگین تا سال2013 میلادی، دویست میلیون کاربر رسمی (ثبت  نام کرده‌ای که نسخه اصلی بازی را تهیه کرده‌اند) در کل دنیا داشته است.
*در این بازی تا آن سال 323000000000000000000 گلوله شلیک شده است!
خب این آمار، غیر از گلوله های شلیک شده، یک چیز دیگر را هم نشان می دهد؛ بالا رفتن جسارت مردم برای چکاندن ماشه و شلیک گلوله! تکرار این موضوع در فضای مجازی شبیه‌سازی شده، می‌تواند ترس از شلیک در دنیای واقعی را تا حد زیادی میان کاربران بازی کم کند و جسارت آن‌ها را در دنیای واقعی بالا ببرد.
*در هفت روز اول عرضه بازی Call of Duty: advanced warfare بازیکن‌ها مدت پنج میلیون ساعت را صرف انجام این بازی کرده اند؛ این یعنی معادل 623 سال ناقابل!
سربازی رفتن و آموزش دیدن برای خیلی از ماها مثل یک کابوس است؛ اما سازندگان این بازی بدون این که کاربر متوجه باشد، او را در یک پادگان مجازی، که سربازان آن بیش از زمان مرسوم خدمت آموزش می‌بینند، عضو کرده، او را تعلیم می‌دهند. این بهترین روش برای آموزش غیرمستقیم به دور از ایجاد حساسیت و تنش است! شما ممکن است سال ها سربازی کنید و خودتان ندانید!
* در بازی Call of Duty: advanced warfare تعداد 195416271852 نفر در درگیری هوایی (Dog Fight) کشته شده‌اند.
بازیکن با انجام این بازی عملا قرارگرفتن در فضای کابین خلبان را تجربه می کند و با مخاطرات آن تا حد زیادی آشنا می‌شود.
* تعداد ششصد میلیارد نارنجک در این بازی پرتاب شده است.
* تعداد 7427226258 نفر در این بازی با نارنجک کشته شده اند.
این آمار به چه دردی می خورد؟ این آمار بیانگر این حقیقت است که هنوز نارنجک می‌تواند در میدان نبرد تعیین‌کننده باشد.
* در بخش چندنفره بازی تعداد 8130000000 UAV (پَهپاد) نابود شده است.
این درحالی است که در دنیای واقعی، قیمت هر پهپاد حدود 3/4 میلیون دلار است. با این حساب، قیمت تعداد پهپادهای نابودشده در این بازی در واقعیت معادل 3495900000000000 دلار است و این یعنی آموزش نیرو بدون کم ترین هزینه.
* تعداد 259192004137 زامبی در این بازی کشته شده‌اند.
در مورد زامبی و ارتباط آن با مسلمان‌ها قبلا صحبت کرده‌ایم. کاربر در این بازی ها آماده می شود تا در دنیای واقعی مسلمان های بی گناه را مثل آب خوردن بکشد.
* درصد استفاده از سلاح های مختلف در بازی Call of Duty: advanced  نشان می دهد که سلاح‌های سنگین و تک‌تیرانداز در صدر این جدول قرار دارند. شما می‌توانید این واقعیت را در نبرد شورشیان داعشی با ارتش‌های سوریه و عراق هم ببینید. در این نبردها، سلاح‌های سنگین و تک‌تیرانداز نقش بسیار تعیین کننده و کاربردی دارند. حالا متوجه بُعد آموزشی این سری از بازی‌ها شدید؟
Call of Duty: Black Ops
* در بازی Call of Duty: Black Ops در روز عرضه کاربران 161 برابر مقدار درگیری روزانه جنگ جهانی با یکدیگر بازی کردند.
با این وضع، فرهنگ جنگ بین کاربران نهادینه شده و استقبال از آن هم زیاد می‌شود.
* تعداد 512450292368 بار هدشات و تعداد 24231066815 بار قتل با چاقو و 284940020 بار قتل با تبر Tomahawk انجام شده است.
می‌بینید که چطور آموزش قتل با انواح سلاح‌های سرد و گرم و شناخت نقاط حساس بدن مثل سر و شلیک به این نقاط به کاربر آموزش داده می‌شود؟
* تعداد 100509041802 بار در این بازی انتقام گرفته شده است.
این یعنی تشویق کاربر به انتقام‌گیری.
* تعداد 52 میلیون کاربر از بازی خود ویدئو تهیه کرده و آن را به اشتراک گذاشته‌اند.
شبیه به کاری که داعش این روزها انجام می‌دهد!
* در این بازی تعداد 8772330097 کِلن ساخته شده است.
به تعداد گروه‌های معارض موجود در سوریه و عراق دقت کنید. آیا این الگوبرداری نمی‌تواند ارتباطی با آموزش ساخت کلن‌های مختلف در این سری از بازی‌ها داشته باشد؟

به همین راحتی هم نیست!
ممکن است بگویید این آمار برای رفع اشکال‌های بازی و ارتقای آن‌ها در نسخه‌های بعدی است؛ اما این آمار برای آنالیزورهای نظامی می‌تواند معنا و مفهوم دیگری داشته باشد؛ در بیش تر بازی های نظامی مثل سری Call of Duty و Battlefield از سلاح‌های واقعی استفاده می شود و عملکرد آن‌ها و نوع استراتژی به کار رفته از طرف بازیکن‌ها که با توجه به فضای درگیری، میزان مسافت، نوع عوارض طبیعی و مصنوعی، شرایط آب و هوایی، استراتژی دشمن و... همگی براساس واقعیت، شبیه‌سازی شده‌اند، این امکان را به استراتژیست‌ها می‌دهند تا با آنالیز رفتار افراد با ملیت‌های مختلف، تمایل افراد در نوع درگیری‌ها، شناخت افرادی که می‌توانند به نیروهای نظامی تبدیل شوند، کشف نقاط ضعف و نقاط قوت سلاح‌ها، میزان محبوبیت هر سلاح و علت آن، تمایل به درگیری (مستقیم و غیرمستقیم) و اطلاعاتی از این دست، برای جنگ های آینده برنامه‌ریزی و نقاط قوت و ضعف ابزار و ادوات را پیدا کنند و حتی تاحدی با نوع تفکر استراتژیک کشورها هم آشنا شوند؛ مثل این که مردم آمریکا در درگیری‌ها چگونه با هم همکاری می‌کنند یا چینی‌ها از کدام استراتژی برای نابودی دشمن بهره می‌برند، کدام ملت‌ها برای رسیدن به هدف نهایی حاضر به ازخودگذشتگی هستند و کدام گروه از درگیری رودررو پرهیز دارند.
شاید عده‌ای بر این باور باشند که نمی‌توان از این اطلاعات چنین برداشت‌هایی کرد و این آمارها درصد خطای بالایی دارند؛ حتی اگر درصد خطای آماری این بازی‌ها را بالا بدانیم یا اطلاعات به دست آمده را تنها بخش کوچکی از اطلاعات رفتاری گروهی افراد مبتدی و ناکارآزموده ی جنگی هم فرض کنیم (با توجه به این که این افراد می توانند به صورت بالقوه به نیروهای نظامی تبدیل شوند)، باز هم فضای امن و پرتکرار این بازی ها و رصد بلندمدت آماری کارگروه های هدف، بدون شک می تواند نقش تعیین کننده ای در آینده ی جنگ ها داشته باشد.
پس حواس تان باشد وقتی دارید بازی هایی از این دست را انجام می دهید، ناخواسته دارید اطلاعات ارزشمندی را به آنالیزورهای نظامی برای طراحی جنگ های آینده منتقل می کنید.
منبع: vgpostmortem.ir- vgpostmortem.blogfa.com.

نظرات
ارسال نظرات

*با عنایت به اینکه نظرات و پیشنهادات شما کاربران گرامی در بهبود سایت تاثیر کاملا موثری ایفا می کند لذا خواهشمند است ما را از نظرات ارزنده ی خود محروم نفرمایید.
* نظر شما پس از بررسی و بازبینی توسط گروه مدیریت برای نمایش در سایت قرار داده می شود.

نام : ایمیل یا تلفن همراه :
متن :
تمامی حقوق این پایگاه متعلق به مجتمع فرهنگی پژوهشی سازمان اوقاف و امور خیریه محفوظ می باشد.© 2014 | Designed by weblight